מדינת ישראל , משרד החינוך מדינת ישראל , משרד החינוך
מדינת ישראל, משרד החינוך
משרד החינוך
חדשון בעברית קלה

פתגמים

share
שתפו עמוד:
פתגמים
  • אבד עליו כלח

    בעברית המודרנית אומרים גם: אָבַד עָלָיו הַכֶּלַח

    המשמעות: הוא התיישן, הוא אינו מתאים לרוח הזמן, הוא כבר לא עדכני, לא רלוונטי.

    כֶּלַח – המילה זכתה לפירושים אחדים: כוח, נעורים, זִקנה, קציר

    דוגמה: בבית החרושת הזה משתמשים במכונות שאָבַד עֲלֵיהֶן כֶּלַח. יש היום מכונות חדישות שעושות את העבודה מהר יותר וטוב יותר.

    המקור: איוב, ל', ב'

  • אבות אכלו בּוֹסֶר ושִנֵי בנים תִקְהֶינָה

    המשמעות: הילדים סובלים בגלל המעשים הרעים של ההורים שלהם. דור ההורים חטא ודור הבנים מקבל את עונש.
    בּוֹסֶר – פרי לא בָּשֵל, שאינו מוכן לאכילה
    קֵהֶה – לא חד. שיניים קֵהוֹת – שיניים לא חדות, סכין קֵהָה – סכין לא חדה
    דוגמה: ההורים נפטרו והשאירו חובות גדולים לבנק. הבנק דרש מהילדים את הכסף. אָבוֹת אָכְלוּ בּוסֶר וְשִׁנֵּי בָּנִים תִּקְהֶינָה.
    פתגם עם משמעות הפוכה: "לֹא יוּמְתוּ אָבוֹת עַל בָּנִים וּבָנִים לֹא יוּמְתוּ עַל אָבוֹת אִישׁ בְּחֶטְאוֹ יוּמָתו" (דברים, כ"ד, ט"ז).

    המקור: ירמיהו, ל"א, כ"ח

  • אותיות של קידוש לבנה

    המשמעות: הדבר כתוב באותיות גדולות וברורות.
    לְבָנָה – יָרֵחַ
    'קִידוּשׁ לְבָנָה' היא תפילה הנֶאֱמֶרֶת מִחוּץ לבית הכנסת לְאוֹר הירח בִּתְחילת כל חודֶשׁ. לכן היא כתובה בסידור התפילה באוֹתיות גדולות וּמְאִירוֹת עֵינַיִים.
    דוגמה: הידיעה על המעצר של השר התפרסמה בכל אמצעי התקשורת באוֹתִיוֹת שֶׁל קִידוּשׁ לְבָנָה.
    פתגם עם משמעות הפוכה: 
    אוֹתִיוֹת שֶׁל טַל וּמָטָר – אותיות קטנות מאוד.
    המילים "ותֵן טל ומטר" מתוך תפילת שמונה עשרה כתובות בסידור התפילה באותיות קטנות מאוד ואומרים אותן רק בעונת הגשמים.

    המקור: תפילת קִידוּשׁ לְבָנָה

  • אחרון אחרון חביב

    המשמעות: משאירים לסוף דבר חשוב ואהוב.
    חָבִיב – נחמד
    דוגמה: בטקס הסיום הודה הסטודנט המצטיין לכל המורים ועובדי האוניברסיטה. בסיום דבריו אמר: ואַחֲרוֹנִים אַחֲרוֹנִים חֲבִיבִים – תודה להורים שלי שתמכו בי בתקופת הלימודים.

    המקור: תלמוד בבלי, מסכת בראשית רבה – דף ע"ח, עמוד ח'

  • אֵיזֶהוּ גיבור – הַכּוֹבֵש אֶת יִצְרוֹ

    המשמעות: מי שיודע להתאפק ולשלוט בעצמו ובאינסטינקטים שלו – הוא אדם גיבור וחזק.

    יֵצֶר – אינסטינקט

    גיבור – hero

    לִכְבּוֹש – לתפוס בכוח מקום של אחרים; לְהִתְאַפֵּק

  • אֵיזֶהוּ חָכָם – הָרוֹאֶה אֶת הַנוֹלָד

    המשמעות: חכם הוא מי שרואה מראש מה יהיה בעתיד ומבין מראש מה יהיו התוצאות של המעשה.

     

  • אֵיזֶהוּ חָכָם הלומד מכל אדם

    המשמעות: אדם חכם הוא אדם שלומד מכל אחד.


    המקור:
    מסכת אבות, ד', א'

  • איזהו מְכוּבָּד – המְכַבֵּד את הבְּרִיוֹת

    המשמעות: אדם חשוב, אדם הראוי לכבוד של כולנו הוא אדם שנותן כבוד לאנשים אחרים.
    כָּבוֹד - respect  honor
    בְּרִיוֹת - בני אדם

  • אֵיזֶהוּ עָשִיר – הַשָׂמֵחַ בְּחֶלְקוֹ

    המשמעות: מי שמסתפק במה שיש לו הוא אדם עשיר ומאושר.

    המקור: מסכת אבות

  • אין אדם נתפס בשעת צערו

    המשמעות: כשאדם נמצא בצער או בסערת רגשות, אין להאשים או לשפוט אותו על מה שעשה או על מה שאמר, אפשר להבין אותו ולסלוח לו.
    דוגמה: לא נפגעתי מהדברים שאמרת לי כי אני יודעת שאת עוברת ימים קשים. אֵין אָדָם נִתְפָּּס בִּשְׁעַת צַעֲרוֹ.

    המקור: בבא בתרא ט"ז